WEKO3
アイテム
{"_buckets": {"deposit": "5361cfaa-e1ae-4867-9ad0-70b89d3245c7"}, "_deposit": {"created_by": 3, "id": "797", "owners": [3], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "797"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000797", "sets": ["163"]}, "author_link": ["3360"], "item_10002_biblio_info_7": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2012-11", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicIssueNumber": "第1号", "bibliographicPageEnd": "80", "bibliographicPageStart": "65", "bibliographicVolumeNumber": "第25巻", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "聖学院大学論叢"}, {"bibliographic_title": "The Journal of Seigakuin University", "bibliographic_titleLang": "en"}]}]}, "item_10002_description_5": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "遊ぶことは,子どもの権利の一つとして保障されている。子どもの幸せな生(well-being)は教育によって実現可能であると考えられてきた。私たちは,遊びが子どもの生き方の本性であると考えている。 ルソーは,『エミール』において,ライフサイクルにおける子ども期を明確に位置づけて,子ども期の条件を明示した。そして彼は,考察を通じて,子ども期の特性を「弱さ」と解明した。さらに,彼は「子どもの遊びは仕事である」と表明して,遊ぶことは,子どもが能力と欲望との均衡をとることを試すという,子どもに特有な活動であることを明らかにした。ルソーは,その均衡の状態が子どもの幸せな状態であることを論証したのである。 本稿は,彼の言説において子ども期の特性に遊びが結びつく局面について解明することを目指すものである。", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "Playing is a right of the child and a child\u0027s happiness (well-being) is achievable through education. Furthermore, the nature of children\u0027s lives is based on play.In Emile ou de l\u0027education, J.-J. Rousseau clearly defined childhood as a stage in the life cycle and examined the conditions of childhood. Through these reflections on childhood, he found the chief characteristic of childhood to be ‘weakness (faiblesse)\u0027 and announced that children\u0027s play was rooted in occupation, that is, playing as an activity peculiar to children in their efforts to strike a balance between ability and desire. Rousseau demonstrated that a state of equilibrium was the highest state of well-being in children.This paper aims to clarify Rousseau\u0027s perspective on childhood and the idea of playing as examined in Rousseau\u0027s discourse on education.", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_10002_identifier_registration": {"attribute_name": "ID登録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_identifier_reg_text": "10.15052/00000791", "subitem_identifier_reg_type": "JaLC"}]}, "item_10002_source_id_9": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "0915-2539", "subitem_source_identifier_type": "ISSN"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "寺崎, 恵子"}, {"creatorName": "テラサキ, ケイコ", "creatorNameLang": "ja-Kana"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "3360", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2017-09-12"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "3842.pdf", "filesize": [{"value": "944.0 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_11", "mimetype": "application/pdf", "size": 944000.0, "url": {"label": "寺恵子_ルソーにおける〈遊ぶ子ども〉の局面_聖学院大学論叢25-1.pdf", "url": "https://serve.repo.nii.ac.jp/record/797/files/3842.pdf"}, "version_id": "12ab72c8-f574-4668-93f9-8ba2e0a520e0"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "J.-J. Rousseau", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "ルソーにおける〈遊ぶ子ども〉の局面", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "ルソーにおける〈遊ぶ子ども〉の局面"}, {"subitem_title": "Rousseau\u0027s Aspects of Childhood and Playing", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "10002", "owner": "3", "path": ["163"], "permalink_uri": "https://doi.org/10.15052/00000791", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2017-09-12"}, "publish_date": "2017-09-12", "publish_status": "0", "recid": "797", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["ルソーにおける〈遊ぶ子ども〉の局面"], "weko_shared_id": -1}
ルソーにおける〈遊ぶ子ども〉の局面
https://doi.org/10.15052/00000791
https://doi.org/10.15052/000007916f0dd01d-4612-4375-9df8-6b10e0b7fe67
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
寺恵子_ルソーにおける〈遊ぶ子ども〉の局面_聖学院大学論叢25-1.pdf (944.0 kB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-09-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ルソーにおける〈遊ぶ子ども〉の局面 | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Rousseau's Aspects of Childhood and Playing | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | J.-J. Rousseau | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15052/00000791 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
寺崎, 恵子
× 寺崎, 恵子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 遊ぶことは,子どもの権利の一つとして保障されている。子どもの幸せな生(well-being)は教育によって実現可能であると考えられてきた。私たちは,遊びが子どもの生き方の本性であると考えている。 ルソーは,『エミール』において,ライフサイクルにおける子ども期を明確に位置づけて,子ども期の条件を明示した。そして彼は,考察を通じて,子ども期の特性を「弱さ」と解明した。さらに,彼は「子どもの遊びは仕事である」と表明して,遊ぶことは,子どもが能力と欲望との均衡をとることを試すという,子どもに特有な活動であることを明らかにした。ルソーは,その均衡の状態が子どもの幸せな状態であることを論証したのである。 本稿は,彼の言説において子ども期の特性に遊びが結びつく局面について解明することを目指すものである。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Playing is a right of the child and a child's happiness (well-being) is achievable through education. Furthermore, the nature of children's lives is based on play.In Emile ou de l'education, J.-J. Rousseau clearly defined childhood as a stage in the life cycle and examined the conditions of childhood. Through these reflections on childhood, he found the chief characteristic of childhood to be ‘weakness (faiblesse)' and announced that children's play was rooted in occupation, that is, playing as an activity peculiar to children in their efforts to strike a balance between ability and desire. Rousseau demonstrated that a state of equilibrium was the highest state of well-being in children.This paper aims to clarify Rousseau's perspective on childhood and the idea of playing as examined in Rousseau's discourse on education. | |||||
書誌情報 |
聖学院大学論叢 en : The Journal of Seigakuin University 巻 第25巻, 号 第1号, p. 65-80, 発行日 2012-11 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0915-2539 |