@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00003006, author = {八木, 規子 and Norikom, Yagi}, issue = {2}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Mar}, note = {本稿は,世界最大の経営学の学会であるAcademy of Managementにおいて開かれた,教授法に関する特別会議への参加で得た知見から,経営学の教授法が向かいつつある方向性について分析した。分析の結果から,米国において経営学教育が向かおうとする方向性と,アクティブラーニングという概念が推進する教授学習パラダイムの転換との間に,共通するモチーフの存在が浮上した。この関連性の意味するところを分析し,今後の日本の大学教育への含意を考察した。, This article examines and analyzes the future direction of management education in the United States based on findings gathered from a Teaching and Learning Conference at the Academy of Management, the largest academic society in the world. The analysis reveals an underlying motif shared by both the future direction of U.S. management education and a paradigm change in teaching and learning effected through the promotion of active learning. The article examines the significance of the interrelationship between this latent motif and the paradigm change and discusses its implications for higher education in Japan.}, pages = {99--112}, title = {米国における経営学教育の方向性とアクティブラーニングとの関連 : 日本の大学教育への含意}, volume = {29}, year = {2017}, yomi = {ヤギ, ノリコ} }