@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000352, author = {相澤, 一}, issue = {第1号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Nov}, note = {*これは現在「キリスト教社会倫理」について,考えていることの一部をまとめたものである。まだ発展途上のアイデアであるため,後日,より発展させたものを発表する予定である。なお,本論の執筆に際しては,田中敦「近代の知とキリスト教―キリスト教は倫理の混乱をどこまで自らの問題とすることができるか」に多くのことを教えられた。特に記して謝意を表したい。, The ethical problem of our age is very serious, and if there is any answer, it is not by the presentation of any “absolute” answer. Paul Tillich called the ideas of human rights, liberty, and equality “the middle axiom.” But, according to Tillich, the final norm of Christian ethics must be love in the meaning of “agape.” Agape embodies itself in concrete ethical norms, but all of them are both the embodiment and distortion of agape. According to Collingwood, modern society tends to favor ready-made rules, and this tendency robs us of real insight into the real problems of real situations. Tillich’s thought gives us insight into the temporality of every concrete norm. On the other hand, according to Niebuhr, we need insight into the presentation of the absolute in the non-absolute and temporal norms such as the ideas of human rights, liberty, and equality.}, pages = {1--13}, title = {現代社会におけるキリスト教倫理の可能性に関する試論 : パウル・ティリッヒのキリスト教倫理を手がかりとして}, volume = {第19巻}, year = {2006}, yomi = {アイザワ, ハジメ} }