@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00003572, author = {キャニング, D.N and Derek, N. CANNING}, issue = {第2号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Mar}, note = {本稿では,英語スピーキング能力の一般的概念と,それがどのようにスピーキング能力の評価に影響しているかを調査する。これまでの研究では,スピーキングの定義や,それがTOEFLやTOEICなどの学力基準試験にどのように応用されてきたかが論議されている。しかしスピーキングの多角的要素やそれらの能力をどのように授業で測るかは,ほとんど研究がされていない。大学のスピーキングの授業評価は,主に妥当性が低いとされる穴埋めやリスニングテストが大部分を占めてきた。本研究では,スピーキングの定義や概念で示された様々なスキルを測る評価方法を提案する。この方法は,ペアによる会話のやりとり,そして文法や流暢さなどの言語運用能力を含むコミュニケーション力を測るものである。, This paper looks at common conceptions of the speaking construct and how this has informed research into speaking assessment. A great deal of research has been done on the construct definition of speaking and how it can be applied to high-stakes, norm-referenced testing. However, comparatively little has been written on the multi-componential nature of speaking and classroom assessment. University-level classroom assessment often relies on paper-based cloze and listening tests with low face validity. This paper proposes classroom assessment methods that focus on the range of skills identified by the speaking construct definition. These assessment methods gauge communicative competencies such as establishing turns at talk and adjacency pairs, as well as linguistic competencies including grammar and fluency.}, pages = {109--119}, title = {英語スピーキング能力の定義から考える : 大学の授業の評価方法}, volume = {第31巻}, year = {2019} }