@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00003773, author = {五十嵐, 成見 and Narumi, Ikarashi}, issue = {第2号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Mar}, note = {本稿は,ラインホールド・ニーバーの罪論の詳細な内容分析を行った。また,肉欲の罪が傲慢の罪に対して副次的・二次的な位置に留まっており,結果として,現実状況から乖離した内容となっているという批判に対し,両者の罪の適切な関係性を提示し,上記の批判が不適切であることを明らかにした。さらに,主にフェミニスト神学者らにおけるニーバーの罪理解への批判に対しても応答を試みた。それらの批判はしばしばニーバー思想を適切に理解していないが,ただフェミニスト神学が指摘する「自己隠滅の罪」やそれに類似する状況に関しては,ニーバー神学が取り組むべき,あるいは更なる発展が課題であるべきことを指摘した。, This article presents a detailed content analysis of Reinhold Niebuhr’s theology of sin. It is also a response to critiques asserting that the sin of sensuality takes a secondary position to the primary sin of pride and is, therefore, a deviation from reality. I delineate a proper understanding of the relationship between pride and sensuality in Niebuhr’s conceptualization, thereby clarifying that such criticism is invalid. Additionally, my reply addresses the critiques of Niebuhr’s theology of sin that are made primarily by feminist theologians. In some cases, it becomes evident that their positions are based upon a misunderstanding of Niebuhr’s thought. Moreover, I demonstrate that a further development of Niebuhr’s theology should be undertaken, particularly in relation to the feminist “sin of hiding.”[Editor1]}, pages = {163--182}, title = {ラインホールド・ニーバーの罪論 : フェミニスト神学による批判への応答}, volume = {第32巻}, year = {2020}, yomi = {ナルミ, イカラシ} }