@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00003960, author = {大橋, 良枝 and Yoshie, Ohashi}, issue = {第1号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Oct}, note = {東日本大震災発災から10年が経過したが,対応すべきメンタルヘルスの課題は今なお山積している。特に,超長期的段階に入り,とりわけ震災の影響が甚大であった沿岸部に直接被災経験のない子どもたちの中に落ち着かない攻撃的な様子を示す幼児が増加しているが,トラウマを抱えた環境,発達特性,愛着のそれぞれの要因を相互作用的にとらえたアセスメントツールの開発が喫緊の課題となっている。本研究では愛着要因に焦点を当てた,落ち着かない攻撃的な幼児へのかかわりに顕著な困り感を抱える被災地保育現場において利用可能なアセスメントツールの開発に向けての理論構成を,アタッチメント相互作用プロセス(工藤,2020)を基盤として検討した。, Ten years have elapsed since the Great East Japan Earthquake struck, but the mental health issues that need to be addressed have not ceased to pile up. In particular, an increasing number of children have been experiencing restlessness and aggression, especially who have not directly experienced the disaster in the severely affected coastal areas. Therefore, assessment tools that apture the interaction of the factors of “environment holding trauma,” “developmental characteristics,” and “attachment” must be urgently developed. In this study, I attended to the attachment part in particular and examined a theoretical structure based on the attachment interaction process (Kudo, 2020) for the development of an assessment tool. This tool can be of assistance in childcare settings in areas affected by disasters where there is a marked sense of difficulty in relating to restless and aggressive infants.}, pages = {119--130}, title = {子どもたちへの東日本大震災の非直接的影響 : 保育所における子どもたちの発達アセスメントツール開発に向けて}, volume = {第34巻}, year = {2021}, yomi = {オオハシ, ヨシエ} }