@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00003961, author = {石橋, 桂子 and Keiko, Ishibashi}, issue = {第1号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Oct}, note = {本稿は,小学校「総合的な学習の時間」の実践に焦点をあて,指導法についてまとめた研究ノートである。総合的な学習の時間については,教職課程においても新たに「総合的な学習の時間の指導法」が必修化されるなど注目されているが,小学校の現場では,指導計画や指導法が十分に確立されているとは言いがたい。そこで,筆者が優れていると判断した単元の指導計画からその価値を捉え解説することにより,総合的な学習の時間が目指す特質を明らかにしたいと考えた。  また,研修会での発表資料と授業実践者との対話から得られた実践への知見を「対談」として記述しながら,この時間の理論と実践をつなぐ方策を導き,指導法の充実を考えていく。, This paper represents a collection of notes that highlight comprehensive education in elementary schools. The subject of instructional methodology for comprehensive studies is attracting increasing attention in teacher licensing programs and becoming a more focal aspect of the curriculum. However, it cannot be asserted that instructional methodology is presently firmly grounded in elementary schools. This study thus undertook the task of identifying the specific characteristics of the instructional methodology for comprehensive studies by analyzing and describing superior lesson plans.   The present paper also introduces materials and reflections from the discourse of academic fora to more comprehensively contemplate the intersections between the theory and practices of instruction.}, pages = {131--145}, title = {小学校「総合的な学習の時間」の指導の充実を考える : 単元の指導計画の分析と実践の分析から実践化へのポイントを探る}, volume = {第34巻}, year = {2021}, yomi = {イシバシ, ケイコ} }