@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000791, author = {牛津, 信忠}, issue = {第1号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Nov}, note = {われわれは,第I部として人間における自我領域と人格領域を区分してそれぞれを理解するとともにその関連性を追求する。 まず,第一章において,M. シェーラーが言う人格にかかわる精神と,さらに自我領域としての生命について理解していく。この章の考察により,自我論の位置づけを明らかにしていきたい。 次に自我論を大成したともいえるカントの自我論を踏まえ,フサールやメルロポンティのいう自我の認識を検証し,それをベースにしてマックス・シェーラーの自我論に言及し,その特性とともに,自我の限界を超える人格の働きかけを再認識していきたい。 こうして人格論を位置づけた後,章を改め,身体,生命および自我の統一中枢としての人格について詳しく解明する。さらに人格と自我の不明確なままである関係性に分析のメスを入れていく。それにより,自我論の批判的深化としてシェーラーの人格論の意義を確認する。 そこではシェーラーの共感論における他我認識を注視しながら,彼の主著のひとつ「形式主義」における人格とカントのいう超越論的自我を比較究明していく。それに引き続き,精神中枢の人格と生命に位置する自我の二元論からの離脱を考察する具体として,作用としての統一体についての考察を深める。そのなかで媒介項ないし媒体についての議論をなすとともに,さらにそこにある作用連関が結果として自我領域に現れ出ていく状態を考察する。それにより,生きられてある通徹ないし相互通徹(フィヒテ)を基盤にして自我ないし生命領域における実態としての関係性が明らかになる。さらに,メルロポンティの形而上学についての考察を通じてシェーラーの主体論への導入項について触れていくことにする。, In the first part of this study, each of the ego domains and personality domains in human beings is classified and defined and the relation between ego and personality domains is explored. First, in Chapter 1, the life in an ego domain is understood to be the spiritual in connection with the personality, as M. Scherer states. The positioning of the ego theory is clarified in this chapter. Next, the definition of ego which E. Husserl and M. Merleau-Ponty made on the basis of the ego theory of Immanuel Kant, by whom the theory was propounded, is verified, and mention is made of Max Scheler's ego theory, making such arguments into a foundation for a new appreciation of influences of the personality which exceeds the characteristic limits of the ego. In this way, after a positioning of a personality theory in this chapter, details about the personality as the body, a life, and a center in unification of the ego are resolved. Furthermore, an analytical consideration and a thorough investigation of the relationship between personality and ego, which is still indefinite, is made. The meaning of Scheler's personality theory as critical enhancement of ego theory is thereby confirmed. Understanding of personality in Scheler's ‘Formalism' and Kant's transcendental ego is achieved through examination of the alternative recognition of ego in Scheler's empathy theory. Following this, a concrete study of the united whole as an operation is made in order to consider the secession from the dualism of ego as located by the personality and the life of a spiritual center. As a result, in arguing about the mediation term or the medium, the state where the existence of operative connection appears in an ego domain is considered, so that the relationship becomes clear as the actual condition in ego or life domains as based on ‘Durch' (Fichte) or interdependent ‘Durch' in life existence. Furthermore, an examination of the introduction to to Scherler's ‘subject theory' is made through a study of Merleau=Ponty's metaphysics.}, pages = {175--198}, title = {自我論と人格主体論の現象学的再考 : 社会福祉的人間観の要諦における深化的考察}, volume = {第25巻}, year = {2012}, yomi = {ウシヅ, ノブタダ} }