@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000830, author = {池上, 真理子}, issue = {第2号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Mar}, note = {学校音楽教育において読譜指導は,長年の懸案事項である。9年間の義務教育の中で,楽譜を読むという,音楽活動における最も重要な基礎能力を,満足に身に付けることのできない児童生徒が大部分を占めるという現状に対し,現場では未だ満足のいく答えを見出せないでいる。このような現状を踏まえ,本稿は,小学校音楽教育における読譜指導の現状を知る手がかりとして,現行の音楽教科書において,読譜に関する内容がどのように扱われているのかを調査,分析した。その結果,全3社の教科書の読譜指導の内容は,低学年では,ほぼ同じような体裁,量であるが,中高学年になると,扱う量にかなりの差が見られた。また,「固定ド」の扱い方,読譜の訓練量の不足などいくつかの課題も見えてきた。, Teaching students to read music has been problematic for a long time in music education. There are so many students who can’t read music even after nine years of compulsory education. However, teachers have not been able to come to a consensus on a solution. This thesis examines the issues concerning the teaching of reading music through analyzing the content of reading music in all music textbooks for elementary school, concluding that, for lower grades, the content of the textbooks does not vary much in quality and quantity. However, for higher grades, there can be significant differences in quantity. We also see some concerns with the ‘movable do’ and the lack of sufficient time to practice reading music.}, pages = {229--245}, title = {小学校音楽教育における読譜指導の現状と課題 : 現行教科書の分析を通して}, volume = {第26巻}, year = {2014}, yomi = {イケガミ, マリコ} }