@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000831, author = {寺崎, 恵子}, issue = {第2号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Mar}, note = {近年,絵本の読み聞かせ活動が盛んに行われている。ブックスタート活動が開始されてから,乳児も絵本を読んで楽しむことができることが明らかになった。発話以前の状態にある乳幼児と母親とのコミュニケーションに,絵本を読むことは欠かせない。絵本の読み聞かせの事態について,読み手と聞き手の間で共に読み親しんでいる様子に注目することができる。一緒に絵本を読みながら,おもしろそうな声をあげて絵を指さしたり,擬音語で応答をしたりして楽しんでいる。このような読むことの相互的なやりとりは,原初的コミュニケーション形態になる。参加者が交感して,調和的で,共時的で,うたいあうようである。この根源的な言葉のやりとりを通じて,子どもに自発的な言葉の発生が起こる。この研究ノートでは,絵本を読みあうことの特徴に注目して,読み聞かせの状況にある共感的交わりの特性を明らかにする。, Many voluntary activities for reading picture books with children have become popular in recent years. Since the “bookstart” activity started in Japan, there has been an increasing awareness of the significance of parents and children reading picture books together. We know that picture books are indispensable for good communication between parent and little child in the child’s pre-speech stage. The phenomenon of parents and children reading picture books together has several familiar characteristics : the effective enjoyment of the reading experience, admiring the pictures together, mimicking the text (mimesis), etc. Such co-reading involves authentic forms of sympathetic, harmonious, synchronic, etc. communication. Such fundamental communication generates children’s development of spontaneous speech acts. The aim of this research is to understand the nature of communication, i.e. communion, with particular focus on the the act of picture book reading.}, pages = {247--262}, title = {絵本におけるコミュニオン}, volume = {第26巻}, year = {2014}, yomi = {テラサキ, ケイコ} }