@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000839, author = {石川, 由美子}, issue = {第2号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Mar}, note = {本研究は小学校で書く事が困難と指摘された児童の事例報告である。児童の就学前の育ちから小学校2年で書く事の困難が指摘されるまで,どのような育ちの経過をたどったのかについて記録の分析を行なった。また,WISC-?,DN-CASなどの心理検査のアセスメントと記述のアセスメントから,対象児の認知特性と指導の観点を明らかにした。この記録の分析を通して,行動及び認知に関する特性を抱え生活する対象児童が,学びの場での交通により描き出す「育ちの物語」を明らかにする。, For this case study of an elementary school child with writing difficulties, the child’s school records from pre-school days up to second grade were analyzed to determine the course of the child’s development and difficulties the child personally expressed as having in writing. The child's cognitive characteristics, viewpoints of the child's teachers, and assessment of the child through psychological tests (WISC-? and DN-CAS) were also taken into consideration in determining the child's progress amd difficulties with writing the child had throughout the child's experience of learning both before and during primary school education.}, pages = {157--172}, title = {小学校において書くことが困難であると指摘された児童の育ちの過程に関する考察}, volume = {第26巻}, year = {2014}, yomi = {イシカワ, ユミコ} }