@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000846, author = {和田, 雅史}, issue = {第1号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Oct}, note = {保健教育内容の選択構成原理を確立するために,戦後の学校健康教育における教育内容の選択構成原理論を分析検討した結果,現代的な視点から次のような構成原理が必要であると考えられた。1.教育内容の現代化には教育的価値が認められなければならない2.教育内容の構造化として,系統性と関連性を明確にした内容構成でなければならない。3.発育発達と興味関心に根ざす教育内容でなくてはならい。4.現代社会における科学の到達点という水準による教育内容でなくてはならない。5.「わかる」ことと「できる」ことを両立させる教育内容でなくてはならない。, In order to establish the selection and construction of principles governing health education content, we analyzed proposed principles by considering the content of health education of the post-World War II period. As a result, it was determined that the following principles of construction are necessary for contemporary health education : 1. The value of health education must be recognized and acknowledged in order to modernize educational content. 2. In order to construct educational content, the structure of the content must be systematic and relevant. 3. Educational content must be rooted in growth, development and motivation. 4. Educational content must meet current scientific levels of accomplishment. 5. Educational content must balance “knowledge” and “execution”.}, pages = {19--34}, title = {科学的保健認識の育成を目指す学校健康教育内容の研究 : 教育内容の選択構成原理を中心として}, volume = {第27巻}, year = {2014}, yomi = {ワダ, マサフミ} }