@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000889, author = {寺崎, 恵子}, issue = {第1号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Oct}, note = {古来,多くの演劇論は,教育問題としてスペクタクルが有用であるか,非道徳であるかについて,論争を重ねてきた。演劇的な意味において,主体と客体との関係には,模倣という理解し難い状況がある。関心とは,こうした状況における主体と対象との模倣の関係のあり方に把握できるのであり,関心の原義である「間-在(inter-esse)」をその状況に把握することができる。ルソーは,『ダランベール氏への手紙』(1758年)において,教育(instruction)の意味を演劇的な関係における関心に見出した。それは,双方向的な自己省察にかかわる理論構成にあって,主体的と対象的,能動的と受動的,同一化と異化,他動性と自動性のあいだにとらえることができる。ルソーは,関心の中間的態勢に2つの志向を把握した。一方は,対象への没入という利害関心に陥ることである。もう一方は,共通の関心に準拠することである。本稿は,ルソーが演劇の場における自己省察的な関心を中動相にとらえて説明していることに着目して,関心の条件を解明するものである。, Since ancient times, most theories of spectacle have been engaged in a controversy about theatrical effectiveness as a matter of instruction, as useful or immoral. In the theatrical sense, an ambiguous and intermediate context of imitation attends the rapport between the subject and the object, and in which we can grasp the original conception of interest, interesse (inter-being). J. J. Rousseau, in his theatrical essay, Lettre a` d’Alembert (1758), found the significance of instruction in such a conception of interest. The paradigm was in reference to interactive selfreflexion between subjective and objective, i.e. active and passive, identification and alienation, transitivity and intransitivity. He constructed the middle condition of interest of two different tendencies, one tending to absorption in personal interest, and the other to the principle of conforming to the common interest. The purpose of this paper is to clarify Rousseau’s perspective on the condition of interest, focusing on his description of self-reflexive interest in theatricality, as the middle voice.}, pages = {63--78}, title = {関心の条件と中動相}, volume = {第26巻}, year = {2013}, yomi = {テラサキ, ケイコ} }