@article{oai:serve.repo.nii.ac.jp:00000890, author = {牛津, 信忠}, issue = {第1号}, journal = {聖学院大学論叢, The Journal of Seigakuin University}, month = {Oct}, note = {第?部の全体において,福祉的人間学の視点から主体論の理論的基礎を再考する。そのためにまず間主観性論の本意の考察をなす。福祉領域の現実のなかで,対象化可能な見える状況と見えない隠れた状況との存立関係ないし相互性を考察することによって,間主観性の本意としての人格主体間の相互通徹を解明する。その相互通徹といわれる状況を考察するために,シェーラー,M. の主体論の詳述をなすとともに,トポス論の導入とそこにある位相的状況の考察により二元論や矛盾的同一性を克服する論理的可能性への道を探る。そうした議論の展開において,特に,自我と人格のトポスへ至る道程に視座を定め,人間の関係性における「トポス」を主体と主体の相互包摂関係として,さらには位相幾何学(トポロジー)的関係として位置づけていく。その名称のごとくトポロジーとはまさにトポスのロゴスの追求である。そうした考察は,現状を越えていく志向意識とその継続を前提に展開されていくことになる。この論においては,アリストテレスのトポス論が参照される。さらにアリストテレスの倫理学を紐解きつつ,彼のいう幸福輪とトポス論を関連づける。この論からの示唆を重視し,トポス論(場の理論)が位相的現実を説明するためのカギないし原型論となることを抽出していく。さらに,?部の(2)では,事象におけるトポス論との関連性のもとに西田幾多郎の「場の理論」を取り上げ,西田の人間観からの示唆に触れる。また新田による位相性についての考察と場ないしトポス論の可能性を西田の論に発する展開として注視する。こうした基礎考察の上に立って,本稿?部(1)では,シェーラー,さらにメルロ=ポンティ,M.の議論の詳述が論の内容の正当性の裏打ちとなることが説かれていく。人格主体と自我主体の相互性の構築についてという問題意識を鮮明にし,その中において人格と自我領域の相互浸透から関係性の高揚への道を探り,それを人間の前方志向性のなかで位置づける。, Through a whole description of part II, we reconsider the theoretical bases of subject theory from the viewpoint of welfare humanics. For that purpose, I consider the real intention of intersubjectivity theory first. I determine the mutual foundation (durch) between personal subjects to be the real intention of intersubjectivity by resolving the reciprocity in relation with the invisible and hidden situations in the reality of a welfare domain. In consideration of the situation called the mutual Durch, while we specify Scheler’s subject theory, we explore the way by which we develop a theoretical possibility of overthrowing dualism or inconsistent identity through the introduction of topos theory, which is related to topological considerations. In the development of the argument, we provide a viewpoint of the process of ego and personality towards topos especially, and describe the “topos” in human relationships as mutual inclusion between one subject and another subject, and, furthermore, topological relations. Topology means just the pursuit of the logos of topos, as the word itself shows. Next, we argue for the development and continuation of intentional consciousness over the present condition. We just refer to Aristotle ’s topos theory in the deployment of this argument. Furthermore, we relate the happiness theory of Aristotle with his topos theory, cf. Aristotle ’ s Ethics. We make a point of suggestion from this argument, and suggest that topos theory (place theory) becomes a key or a prototype theory for explaining topological reality. In addition, we take up ’the theory of the place’ of Kitarou Nishida on the basis of its relevance to topos theory in phenomena, and consider the suggestion from the human view of Nishida’s. Moreover, we observe the explanation about the topological nature by Nitta and the possibility of place or topos theory as development of Nishida’s argument. It is explained that, based on such fundamental consideration, the detailed explanation of arguments of Scheler and Merleau Ponty which constitute support for the justification of the content of our argument. We make clear an awareness of the issues of the construction of the reciprocity of personality subject and an ego subject, and through doing so, we explore the way to the upsurge of relationship through the interpenetration of personality and ego domain, and observe and position primal human intentionality.}, pages = {79--108}, title = {自我論と人格主体論の現象学的再考(第II部(1)) : 社会福祉的人間観の要諦における深化的考察}, volume = {第26巻}, year = {2013}, yomi = {ウシヅ, ノブタダ} }