WEKO3
アイテム
子どもたちへの東日本大震災の非直接的影響 : 保育所における子どもたちの発達アセスメントツール開発に向けて
https://doi.org/10.15052/00003910
https://doi.org/10.15052/000039107473b1df-aafc-4433-b8f2-d76a0d9b0e12
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-11-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 子どもたちへの東日本大震災の非直接的影響 : 保育所における子どもたちの発達アセスメントツール開発に向けて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Indirect impact of the Great East Japan Earthquake on children’s mental health : Development of an assessment tool for childcare settings. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 東日本大震災 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 愛着の課題 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アセスメントツール | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アタッチメント相互作用プロセス | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the Great East Japan Earthquake | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attachment issues | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | assessment tool | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attachment interaction process | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15052/00003910 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | コドモタチ エノ ヒガシ ニホン ダイシンサイ ノ ヒチョクセツテキ エイキョウ ホイクジョ ニ オケル コドモタチ ノ ハッタツ アセスメント ツール カイハツ ニ ムケテ | |||||
著者 |
大橋, 良枝
× 大橋, 良枝× Yoshie, Ohashi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 東日本大震災発災から10年が経過したが,対応すべきメンタルヘルスの課題は今なお山積している。特に,超長期的段階に入り,とりわけ震災の影響が甚大であった沿岸部に直接被災経験のない子どもたちの中に落ち着かない攻撃的な様子を示す幼児が増加しているが,トラウマを抱えた環境,発達特性,愛着のそれぞれの要因を相互作用的にとらえたアセスメントツールの開発が喫緊の課題となっている。本研究では愛着要因に焦点を当てた,落ち着かない攻撃的な幼児へのかかわりに顕著な困り感を抱える被災地保育現場において利用可能なアセスメントツールの開発に向けての理論構成を,アタッチメント相互作用プロセス(工藤,2020)を基盤として検討した。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Ten years have elapsed since the Great East Japan Earthquake struck, but the mental health issues that need to be addressed have not ceased to pile up. In particular, an increasing number of children have been experiencing restlessness and aggression, especially who have not directly experienced the disaster in the severely affected coastal areas. Therefore, assessment tools that apture the interaction of the factors of “environment holding trauma,” “developmental characteristics,” and “attachment” must be urgently developed. In this study, I attended to the attachment part in particular and examined a theoretical structure based on the attachment interaction process (Kudo, 2020) for the development of an assessment tool. This tool can be of assistance in childcare settings in areas affected by disasters where there is a marked sense of difficulty in relating to restless and aggressive infants. | |||||
書誌情報 |
聖学院大学論叢 en : The Journal of Seigakuin University 巻 第34巻, 号 第1号, p. 119-130, 発行日 2021-10-25 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 聖学院大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0915-2539 |