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アイテム
小学校特別活動の児童会活動における環境教育の取組 : 幼保小連携を意識した指導の提案
https://doi.org/10.15052/0002000160
https://doi.org/10.15052/000200016039d9858c-46b8-4ef3-8a98-a703dfd0c614
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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仲井勝巳_小学校特別活動の児童会活動における環境教育の取組_聖学院大学論叢第36巻第2号 (5.4 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-05-06 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小学校特別活動の児童会活動における環境教育の取組 : 幼保小連携を意識した指導の提案 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Environmental Education Efforts in Elementary School forSpecial and Committee Activities: Proposals for Instruction Indicating an Awareness of Cooperation between Kindergarten, Preschool, and Elementary School | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小学校特別活動 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 委員会活動 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 環境教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 幼保小連携 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 指導の提案 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Elementary School Special Activities | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Committee Activities | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Environmental Education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kindergarten and Elementary School Cooperation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teaching Suggestions | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15052/0002000160 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | ショウガッコウ トクベツ カツドウ ノ ジドウカイ カツドウ ニ オケル カンキョウ キョウイク ノ トリクミ ヨウホショウ レンケイ オ イシキシタ シドウ ノ テイアン | |||||||||
著者 |
仲井,勝巳
× 仲井,勝巳
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著者(英) | ||||||||||
姓名 | Katsumi,Nakai | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究は,旧学習指導要領(平成20年告示)の特別活動における実践である。児童会活動の美化栽培委員会における環境教育の取組に関して,現行の学習指導要領(平成29年告示)に則って整理し,幼保小連携の指導について提案した。各学期に目標を設定し,児童が常時活動を通し,集団や自己の生活上の課題で,どのような野菜を植えるか,学校や地域社会を緑豊かにするか,活動内容の不参加に関する課題を解決するかについて取り組んだ。児童の各学期の振り返りから,「活動内容の楽しさ」は6割程度,「活動内容の頑張り」は7割程度,「育てることの面白さ」は8割程度の有効的な回答結果を示し,教師の指導工夫が必要であることを指摘した。そして,高学年の特別活動における幼保小連携では,美化栽培委員会の活動で,学校で育てた野菜や花の種を地域の保育所,幼稚園,子ども園に配布すること,緑のカーテンなどの環境活動の機会を設けること,常時活動で地域の幼児との関わりを意識することの指導を提案した。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study implements special activities based on the old curriculum guidelines (announced in 2008). The environmental education efforts of the Children’s Association’s Beautification and Cultivation Committee were organized according to the current curriculum guidelines (announced in 2017), and a proposal was made intended to guide cooperation between preschools and elementary schools. Goals were set for each semester, and the children were constantly active. As a result, the children pursued both their own projects and group projects, such as deciding what kind of vegetables to plant, how to make the school and community greener, and how to solve the problem of non-participation in activities. Regarding the children’s reflections, about 60% said they enjoyed the activities; about 70% said they worked hard at the activities; and about 80% said they found nurturing plants to be interesting. Despite some effective responses, it was noted that teachers needed to improve their teaching methods. The following is a proposal for teaching cooperation between preschool and elementary school in special activities for upper grades. As part of the Beautification and Cultivation Committee’s activities, the school proposed distributing vegetable and flower seeds grown at the school to local nursery schools and kindergartens. It is also important to create opportunities for environmental activities and to be conscious of involvement with local children through regular activities. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
聖学院大学論叢 巻 36, 号 2, p. 49-62, 発行日 2024-03-15 |
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出版者 | ||||||||||
出版者 | 聖学院大学 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0915-2539 |