ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 聖学院大学論叢
  2. 第30巻第1号

知的特別支援学校の混乱に対する臨床介入モデルの精神分析的検討(1) : 愛着障害児の投影性同一化と教師の孤立

https://doi.org/10.15052/00003137
https://doi.org/10.15052/00003137
1efdda78-4df4-4502-b894-c316667a033a
名前 / ファイル ライセンス アクション
30_65.pdf 30_65.pdf (508.7 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-11-04
タイトル
タイトル 知的特別支援学校の混乱に対する臨床介入モデルの精神分析的検討(1) : 愛着障害児の投影性同一化と教師の孤立
タイトル
タイトル Psychoanalytic Consideration of a Model for Clinical Intervention in the Confusion in Intellectual Special-needs Schools : Projective Identification by Attachment Disorders and Teachers’ Isolation
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 知的特別支援学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 愛着障害
キーワード
主題Scheme Other
主題 投影性同一化
キーワード
主題Scheme Other
主題 孤立
キーワード
主題Scheme Other
主題 精神分析理論
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Intellectual special-needs school
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Attachment disorders
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Projective identification
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Isolation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Psychoanalytic theory
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15052/00003137
ID登録タイプ JaLC
著者 大橋, 良枝

× 大橋, 良枝

WEKO 3875

大橋, 良枝

ja-Kana オオハシ, ヨシエ

Search repository
Yoshie, Ohashi

× Yoshie, Ohashi

WEKO 3876

en Yoshie, Ohashi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 平成24年障害児支援制度改正後,知的特別支援学校に指導の難しい児童生徒が増加し,教師の指導上・精神健康上の混乱が顕著となった。この状況への臨床的介入の指針となるモデル構築を目指す一連の研究の基盤として,本論では2事例を基に仮説的理論モデルの生成を試みた。結果,この児童生徒たちを愛着障害児と仮定できること,彼らの投影性同一化機制に連結された教師は攻撃性を蓄積し,病理的対象関係の反復に巻き込まれ,教師集団から孤立すること,教師集団が容器となり解毒・再取入れを行うことで,巻き込まれている教師と愛着障害児双方の成長を可能とする相互作用システムを構成できることを仮説的理論モデルとして示した。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 After the revision of the service and supports system for children with disabilities in 2012, the number of students experiencing difficulty in forming a relationship increased in intellectual special-needs schools, and teachers’ confusion when teaching and their mental health problems became conspicuous. This study intends to formulate a model that serves as a guide for clinical intervention regarding this situation. Accordingly, as the first study for a research series, the present study presents a hypothetic theoretical model based on two clinical cases. This model posits the following: 1) These students were supposed to be assessed for their attachment disorders. 2) Teachers who were linked to the mechanism of projective identification of these students accumulate aggression in his/her inner world and are involved in a pathological object relations pattern. They then get isolated from the team of teachers surrounding them. 3) It is possible to formulate an interactive system that enables both teachers and students with attachment disorder to become more mature by using the team of teachers as a container for both teachers to process and re-introject their aggression.
書誌情報 聖学院大学論叢
en : The Journal of Seigakuin University

巻 30, 号 1, p. 65-81, 発行日 2017-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 9152539
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-23 13:07:59.412579
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3